Laat zien dat je spijt hebt in plaats van alleen maar sorry zeggen

Laat zien dat je spijt hebt als er dingen fout zijn gegaan. Beperk je niet tot alleen maar zeggen dat het je spijt.

De woorden “Het spijt me” kunnen ons uit de problemen helpen als we iets verkeerd hebben gedaan of iemand hebben gekwetst waar we om geven. De sleutel tot een goede verontschuldiging echter is het echt menen en de andere persoon ervan overtuigen dat je echt spijt hebt. Excuses aanbieden om de vrede te bewaren is geen effectieve manier om je excuses aan te bieden. Door dit te doen, zal de ontvanger van de verontschuldiging hoogstwaarschijnlijk door je heen kijken. De verontschuldiging komt dan vaak onoprecht over. Een oprechte en goed getimede verontschuldiging zal echter helpen om de relatie te herstellen die beschadigd is door jouw woorden of daden.

Laat zien dat je spijt hebt

De belangrijkste manier hoe je laat zien dat je spijt hebt, is ervoor te zorgen dat de kwetsende actie niet wordt herhaald. Keer op keer excuses aanbieden terwijl je dezelfde fout blijft maken, laat zien dat je verontschuldiging niet echt oprecht is. Aan de andere kant, als je echt meent dat je spijt hebt van een actie, zul je voorzichtige stappen ondernemen om deze actie niet te herhalen. Je excuses aanbieden voor je acties is één ding, maar voorzichtig zijn om je acties niet te herhalen, bewijst echt dat je inderdaad spijt hebt.

Waarom is de ander van streek

Specifiek zijn met betrekking tot de reden voor je verontschuldiging, bewijst ook echt dat het je spijt. Veel mensen verontschuldigen zich snel als ze beseffen dat iemand boos op hen is, maar vaak nemen ze niet de tijd om erachter te komen waaróm de andere persoon van streek is. Excuses aanbieden zonder de reden voor de verontschuldiging te vermelden, laat zien dat je het probleem niet begrijpt. Ook dan kan het erop lijken dat je niet oprecht bent in je verontschuldiging. Dit is geen effectieve manier om excuses aan te bieden. Als je echter een specifieke reden voor je verontschuldiging aanbiedt, bewijs je dat je begrijpt wat je hebt gedaan om de andere persoon pijn te doen en dat je die actie niet wilt herhalen.

Laat zien dat je spijt hebt: biedt excuses persoonlijk aan

Een andere manier om te bewijzen dat je verontschuldiging authentiek is, is door er zeker van te zijn dat je de verontschuldiging persoonlijk aanbiedt. Als een derde partij spreekt met de persoon die je hebt beledigd of je excuses aanbiedt via e-mail of voicemail, getuigt van een gebrek aan zorgzaamheid. Dit soort verontschuldigingen laat zien dat je niet echt spijt hebt van je daden. Een persoonlijke ontmoeting met de persoon om een ​​oprecht gesprek te hebben en je excuses aan te bieden, is een manier om echt te bewijzen dat het je spijt. Het laat zien dat je genoeg om de ander geeft om hem rechtstreeks te ontmoeten om te proberen je bijdragen aan het meningsverschil goed te maken.

Laat zien dat je spijt hebt als je iemand pijn hebt gedaan

Geen beschuldigingen

Als je je excuses aanbiedt, moet je, als je wilt bewijzen dat je het echt meent, oppassen dat je de persoon aan wie je je excuses aanbiedt niet de schuld geeft. Je verontschuldiging gaat over het vertellen van de andere persoon waarom je denkt dat jij iets verkeerd hebt gedaan. Hoewel ze misschien hebben bijgedragen aan de situatie, is dit niet het moment om op hun fouten te wijzen. Neem in plaats daarvan de volledige verantwoordelijkheid voor wat je verkeerd hebt gedaan. Door de volledige verantwoordelijkheid voor je acties te aanvaarden en je daarvoor te verontschuldigen zonder de ander de schuld te geven, zal blijken dat je verontschuldiging oprecht is.

Een oprechte verontschuldiging houdt ook in dat je de andere persoon vertelt waarom je acties verkeerd waren en hoe je van plan bent om de ander in de toekomst niet te kwetsen. Door dit te doen, bewijs je niet alleen dat je BEGRIJPT dat je ongelijk had, maar ook dat je begrijpt WAAROM je ongelijk had. Het laat de ander ook weten dat je al een plan van aanpak hebt opgesteld om ervoor te zorgen dat deze situatie zich in de toekomst niet meer voordoet.

Laat zien dat je spijt hebt; de juiste timing

De timing van je verontschuldiging kan ook helpen om te bewijzen dat je echt spijt hebt. Als je te lang wacht om je excuses aan te bieden, kun je laten zien dat het je niet echt kan schelen. Je biedt excuses aan omdat dat van je wordt verwacht en niet omdat je oprecht spijt hebt van wat er is gebeurd. Als je een verontschuldiging te vroeg maakt, kan het zijn dat de ander nog zo overstuur is, dat diegene helemaal niet luistert naar wat je zegt.

Het is belangrijk om de ander de kans te geven zijn of haar woede te uiten en te kalmeren voordat jij je haast om je excuses aan te bieden. Na een redelijke tijd benader je ze en laat je ze weten dat je hun woede begrijpt en gelooft dat het gerechtvaardigd is. Leg uit dat je hebt gewacht de ander de gelegenheid te geven om te kalmeren voordat je je wilde verontschuldigen.

Pak het probleem zichtbaar aan

Soms is het niet genoeg om je gewoon te verontschuldigen voor je woorden of daden. Het is vaak nodig om niet alleen je excuses aan te bieden, maar ook om te bewijzen dat je excuses oprecht zijn. Een oprecht oprechte verontschuldiging bewijst dat het je spijt door het probleem aan te pakken en te erkennen wat je verkeerd hebt gedaan, terwijl je het recht van de andere persoon om boos te zijn bevestigt en door aan te geven hoe je soortgelijke acties in de toekomst kunt vermijden.

Als de ander het niet accepteert

Ben je oprecht in je excuses geweest en probeer je echt te voorkomen dat wat er is gebeurd niet weer gebeurt, dan heb je gedaan wat je kon. Sommige mensen hebben moeite om over het verleden heen te stappen. Dat is iets dat zich niet laat afdwingen, maar dat is ook niet jouw verantwoordelijkheid. Het verleden kun je niet veranderen, wat gebeurt is, is gebeurt. Het enige dat jij kunt doen, is sorry zeggen, je uiterste best doen te voorkomen dat het weer gebeurt en weer doorgaan. Het is aan de ander om je excuses te accepteren en niet bij het gebeurde te blijven hangen. Als de ander dat niet kan of wil, dan is dat de keuze en verantwoordelijkheid van die ander. Laat je niet “gijzelen” door een fout die je hebt gemaakt. Fouten maakt uiteindelijk iedereen.

als de ander je verontschuldiging niet accepteert

Naar Zoeken naar een nieuwe partner

Door Annet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *